Mihai Precup, AMEPIP: Provizoratele reprezintă o boală la nivelul companiilor

info heading

info content

 

Academia de Guvernanță – Mihai Precup, AMEPIP: Provizoratele reprezintă o boală la nivelul companiilor / Gabriela Hârțescu, Envisia: Apare necesarul unor competențe noi pe care să le regăsim în sala de consiliu.

2023 a fost un an istoric în ceea ce privește guvernanța corporativă pentru că, de la revizuirea raportului de către OECD și publicat în luna februarie 2023, unde s-au făcut niște recomandări foarte clare cu privire la ameliorarea și îmbunătățirea guvernanței corporative, s-a schimbat la 180 de grade cadrul legislativ, spune, la emisiunea Academia de Guvernanță de la PROFIT NEWS TV, Mihai Precup, președinte al Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP).

„Avem un cadru legislativ care sancționează companiile care nu sunt performante, provizoratele și unde avem un expert independent care participă alături de AMEPIP și minister în selecția membrilor consiliilor de administrație. Într-adevăr, principala noastră provocare o reprezintă provizoratele. Din punctul meu de vedere, ele reprezintă o boală la nivelul companiilor, pentru că, având provizorate, practic, membrii în consiliile de administrație care se rotesc 5 luni cu 2 luni, nu ai cum să le pui indicatori cheie de performanță. Și, dacă nu ai indicatori cheie de performanță în mandat, e foarte greu să-i tragi la răspundere. Când ai un consiliu de administrație, unde mandatele expiră la momente diferite, deci ajung la termen succesiv, asta înseamnă că nu există solidaritate între membrii consiliului, ceea ce aduce atingere principiului în sine de mandat care presupune solidaritate în răspunderea membrilor consiliului față de gestiunea acelei companii”, explică Mihai Precup.

Unul dintre obiectivele AMEPIP este de a stopa numirile provizorii în consiliile de administrație. În acest sens și, având în vedere obiectivul strategic al României de a adera la OECD, este esențial de subliniat și importanța educației specializate. Astfel că, recent, AMEPIP a semnat un parteneriat educațional cu Envisia Boards of Elite, dedicat susținerii principiilor guvernanței corporative și învățării continue la nivel de board.  ”Am fost plăcut surprins că OECD știa de parteneriatul pe care AMEPIP îl are cu ENVISIA și ni s-a recomandat să punem în valoare parteneriatul și să facem training-uri pentru întreprinderile publice și departamentele de guvernanță corporativă”, a mai spus Mihai Precup. Parteneriatul consolidează rolul AMEPIP de coordonare și monitorizare a acțiunilor și politicilor de guvernanță corporativă pentru a asigura un climat corect și transparent la nivelul întreprinderilor publice.  „Ne dorim împreună cu ei să contribuim la profesionalizarea rolului de membru în consiliul de administrație a companiilor de stat. Ne dorim, de asemenea, să susținem formarea continuă a tuturor persoanelor implicate în guvernanța corporativă atât la nivel central, local, cât și a companiilor de stat, astfel încât să vedem și în România roadele guvernanței corporative. Asta ar însemna să avem companii mai bine gestionate, mai performante, care să atragă investiții în țara noastră și care să ofere locuri de munca mai bine plătite pentru cetățeni. Toate acestea le putem îndeplini dacă avem o guvernanță corporativa de calitate”, mai spune Mihai Precup.

ENVISIA – Boards of Elite este prima școală de afaceri din Europa Centrală și de Est, care oferă educație de ultimă generație, servicii de mentorat și de consultanță pentru membrii consiliilor de administrație (președinți, membri non-executivi, membri executivi) profesioniști de nivel C-Suite și profesioniști de mare calibru, prin intermediul unor parteneriate prestigioase. Envisia oferă programe și cursuri pentru dezvoltarea competențelor și abilităților de leadership, servicii de evaluare a board-readiness și board fit, coaching & mentoring la nivel de consiliu de administrație. Envisia are parteneriate educaționale de prestigiu cu universități, organisme de reglementare și asociații profesionale internaționale și naționale. „Ne bucurăm de faptul că Envisia are ani buni de activitate și parteneriate naționale și internaționale cu universități de top și asociații profesionale care aduc expertiză locală și globală. Prin parteneriatul cu AMPEIP, datorită rolului pe care îl are, acela de monitorizare și evaluare, vom primi feedback acolo unde sunt subiectele necesare a fi abordate cu programe de training specializate și dedicate, astfel încât proiectul pe care îl avem să fie un proiect de educație viu, cu aplicabilitate, care să-și găsească utilitatea încă din timpul în care este livrat și se discută. El va fi sub formă de workshop-uri, în care se va face schimb de experiență și în care vom beneficia de input-ul pe care AMEPIP ni-l va da pe subiectele care consideră că trebuie dezvoltate, explicate, prevăzute în cadrul unor programe specializate pentru acest sector”, precizează Dr. Gabriela Hârțescu, Decan & Membru Fondator, Envisia – Boards of Elite.

Dorința de a profesionaliza consiliile de administrație este reflectată și în cadrul Guvernului și a Parlamentului României, adaugă Mihai Precup. „Legea spune foarte clar – cel puțin jumătate din membrii trebuie să fie independenți față de sectorul public în general. Trebuie ca toate consiliile de administrație în acest moment să fie în această situație. Tot ce trece prin mâna AMEPIP este foarte clar evaluat, astfel încât să reflecte ceea ce s-a publicat în lege anul trecut. Angajamentul Guvernului este ferm în a aduce experți independenți în consiliile de administrație”, precizează președintele AMEPIP. De altfel și AMEPIP a făcut pași concreți în ceea ce privește aducerea de oameni independenți și profesioniști în consiliile de administrație.  „Am înființat corpul administratorilor publici, tocmai pentru a crea o bază de experți din care ministerele să poată să aleagă, astfel încât să-și completeze schema în cadrul consiliilor. În felul ăsta, ne creăm competență internă de oameni profesioniști. Mai mult decât atât, am creat un fel de eJobs pe partea de poziții în consiliile de administrație. Ne dorim să creștem și încrederea în procesul de selecție pentru consiliile de administrație.

Ne dorim să avem un proces riguros. Ne-am dat seama că dacă avem profesioniști și companii mai transparente, vom avea o pondere mai mare la PIB și vom atrage investiții și locuri de muncă mai bine plătite”, afirmă Mihai Precup.  Despre competențele necesare pe care membrii unui consiliu de administrație trebuie să le aibă, Gabriela Hârțescu afirmă că e nevoie de cunoștințe macro-economice și geopolitice, de strategie financiară, de sustenabilitate, de transformare digitală, dar și în domeniul politicii de resurse umane. „Noi ne orientăm de la provocările pe agenda board-urilor care sunt pe plan internațional și care se regăsesc și în România, pentru că board-urile sunt cele care creează strategia organizației și contribuie la dezvoltarea durabilă și sustenabilă a organizaților. Și, rolul nostru este să-i ajutăm să se actualizeze, alinieze cu cele mai noi tendințe pentru că, alături de competențele clasice, au apărut și apare nevoia unor competențe noi pe care să le regăsim în sala de consiliu.

E nevoie de cunoștințe macro economice și geopolitice, pentru că vedem că avem de-a face cu un climat economic în schimbare, avem de-a face cu conflicte armate care reorientează lanțurile de distribuție și aceste organizații sunt și ele parte a comerțului internațional. Deci, venim și dezvoltăm inclusiv perspective macro și geopolitice”, precizează Gabriela Hârțescu. De asemenea, continuă ea, e necesară și dezvoltarea competențelor de strategie financiară pentru că va fi nevoie să se realoce capitalul în aceste organizații. „Vorbim de ceea ce înseamnă emisii de carbon zero ca prioritate și obiectiv principal pentru protejarea planetei. Companiile din ce în ce mai mult sunt orientate către sustenabilitate. Pare că e un concept mai vechi, dar uite că anul acesta a intrat în vigoare CSRD, care solicită companiilor să facă raportări financiare și non-financiare cantitative și calitative care să demonstreze că ele au o traiectorie de dezvoltare pe termen lung”, explică Hârțescu. Board-urile au nevoie și de competențe pentru realizarea transformării digitale și a evaluării modului în care inteligența artificială schimbă mediul de afaceri.  „Vedem că transformarea digitală și inteligența artificială vin cu multe instrumente utile, dar ambele aduc alături și riscurile aferente. Riscul cibernetic crește. Și știm că de anul viitor intră în vigoare DORA. Deci, va trebui să dezvoltăm și această reziliență în fața riscurilor aferente dezvoltărilor tehnologice atât de necesare”, mai spune aceasta.  „Necesitatea la nivelul consiliilor de administrație de a avea competențe în domeniul politicii de resurse umane, de atragere și reținere a talentelor în ceea ce înseamnă matricea de diversitate, echitate și incluziune, toate acestea îmbrăcate în valorile principale de care are nevoie un membru de board, integritate profesională, etică în rolul pe care și l-au asumat”, completează ea.

SURSA : https://www.profit.ro/academia-de-guvernanta/video-profit-news-tv-academia-guvernanta-mihai-precup-amepip-provizoratele-reprezinta-boala-nivelul-companiilor-gabriela-hartescu-envisia-apare-necesarul-unor-competente-le-regasim-sala-consiliu-21662004

en_USEN
Skip to content