Interviu Mihai Precup: Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) va monitoriza 7% din economia României – peste 1400 de companii ale statului
Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) a devenit operaţională, un eveniment pentru a anunţa acest lucru fiind programat pentru această săptămână, potrivit lui Mihai Precup, preşedintele AMEPIP. Agenţia monitorizează 7% din economia României şi include 216 companii deținute direct de Guvernul României și aproximativ 1200 de companii deținute de autoritățile publice locale. AMEPIP joacă un rol crucial în stabilirea politicii de guvernanță corporativă, coordonarea implementării regulilor în domeniu, monitorizarea și evaluarea respectării acestora și aplicarea sancțiunilor pentru abaterile identificate.
AMEPIP are rolul de a face lumină asupra performanțelor întreprinderilor publice, venind cu rapoarte consolidate și propuneri de soluții pentru îmbunătățirea performanței acestora. Demararea procedurii de numire conform OUG 109/2011 reprezintă o prioritate absolută pentru AMEPIP.
În cazul în care se identifică abateri sau nerespectarea indicatorilor-cheie de performanță, AMEPIP este pregătită să intervină prompt, aplicând un spectru variat de sancțiuni, de la avertismente și amenzi, până la recomandări specifice pentru remedierea situațiilor constatate.
Potrivit lui Mihai Precup, Comisia Europeană a participat în mod direct la supravegherea înființării AMEPIP, la avizarea profilelor candidaților, atât pentru președinte cât și pentru vicepreședinți, cât și în ceea ce privește monitorizarea procedurii de selecție.
Care sunt obiectivele dvs pentru următorii patru ani la conducerea AMEPIP?
Mihai Precup: Pentru următorii patru ani la cârma AMEPIP, mi-am propus câteva direcții de acțiune care îmi stau foarte aproape de inimă. Este vorba despre a face din transparență, eficiență și responsabilitate coloana vertebrală a modului în care companiile de stat sunt gestionate în România. Misiunea mea este să aducem principiile bunei guvernanțe și dezvoltării sustenabile în centrul atenției, în acord cu viziunea Guvernului și cu angajamentele noastre în cadrul PNRR.
Obiectivul meu este să transformăm AMEPIP într-un centru de excelență pe guvernanţă corporativă la nivelul Administraţiei Centrale.
Iată câteva dintre direcțiile pe care vreau să le urmăm împreună:
Aducerea principiilor de guvernanță corporativă în fiecare colț al companiilor de stat: Vrem să ne asigurăm că fiecare companie din portofoliul nostru este condusă cu o transparență și responsabilitate exemplară, punând performanța în centrul tuturor acțiunilor.
Îmbunătățirea performanței: Fiecare companie de stat poate face mai mult, și noi vom fi acolo să monitorizăm, să evaluăm și să îndrumăm, pentru a transforma fiecare provocare într-o oportunitate de creștere.
Deschiderea ușilor către finanțare și piața de capital: Cred cu tărie că accesul la resursele necesare dezvoltării și modernizării este esențial, și ne vom concentra pe deschiderea acestor uși pentru companiile noastre, inclusiv prin facilitarea listării la bursă.
Promovarea unui viitor sustenabil: Responsabilitatea socială și sustenabilitatea sunt în centrul viziunii noastre pentru un viitor mai bun. Vom încuraja și vom urmări implementarea practicilor care respectă aceste principii esențiale.
Consolidarea echipei AMEPIP: Cred în puterea unei echipe unite și dedicate și mă voi asigura că avem resursele umane, instrumentele și tehnologia necesare pentru a ne îndeplini misiunea.
Colaborarea și dialogul: Vreau să construim punți de comunicare eficientă între toate părțile interesate, pentru a ne asigura că eforturile noastre sunt aliniate și că rezultatele sunt cele dorite.
Sunt conștient că drumul este ambițios, dar sunt motivat să mă dedic acestei misiuni, cu integritate și profesionalism. Alături de echipa mea și de toți partenerii noștri, sunt încrezător că putem face schimbări semnificative și de durată. Vreau să vă spun că, pentru mine, este mai mult decât o responsabilitate profesională; este o chestiune de inimă și un angajament față de viitorul nostru comun.
Cum stați cu operaționalizarea AMEPIP?
Mihai Precup: AMEPIP e operațională pentru că dispunem de resursele umane necesare, am preferat să avem un proces de recrutare transparent, cu accent pe calitate. În plus avem 20 de locuri aprobate în Guvern pentru a scoate posturi la concurs astfel încât să putem recruta cele mai bune talente și din sectorul privat.
AMEPIP își propune să reprezinte centrul de excelență în ceea ce privește guvernanța corporativă. Avem capacitatea de a lansa procedurile de selecție pentru întreprinderile publice care încă nu și-au demarat procesele de recrutare pentru consiliile de administrație. Avem platforma care conține și tabloul de bord operațional, unde sunt monitorizați indicatorii financiari, nefinanciari și de guvernanță corporativă ai întreprinderilor publice.
Tabloul de Bord, dezvoltat împreună cu Serviciul de Telecomunicații Speciale, reprezintă un instrument unic de monitorizare a performanțelor întreprinderilor publice. Practic, putem la un clic distanță să generăm rapoarte sectoriale sau per întreprindere ceea ce aduce mai multă transparenţă atât în faţa decidentului cât și a cetăţeanului.
Pe platformă se regăsește și o secțiune denumită Corpul administratorilor publici, o secțiune specială în care îi invităm să se înscrie prin intermediul formularului din site, unde se află și Metodologia care reglementează modalitatea de constituire a Corpului administratorilor de întreprinderi publice și condițiile minime necesare pe care trebuie să le îndeplinească personalele fizice sau juridice pentru a fi înscrise în Corpul administratorilor, precum și documentele necesare înscrierii.
Vom face un eveniment public cu privire la operaționalizare chiar în această săptămână.
Veți face un audit al companiilor din portofoliul AMEPIP ca să vedeți starea actuală în care se găsesc?
Mihai Precup: AMEPIP are în primul rând rolul de a face lumină asupra performanțelor întreprinderilor publice, venind cu rapoarte consolidate și propuneri de soluții pentru îmbunătățirea performanței acestora. În acest context, evaluarea amănunțită a stării actuale în care se găsesc companiile de stat reprezintă o prioritate.
Nu mă gândesc la un audit în sensul tradițional, cu cifre și tabele reci, ci mai degrabă la o călătorie de descoperire, unde să vedem dincolo de cifre – să înțelegem poveștile, provocările și visurile fiecărei companii.
Ne-am propus să facem o analiză amănunțită, să aruncăm o privire în profunzime la cum funcționează aceste companii – nu doar financiar, dar și cum se mișcă zi de zi, cum își respectă angajamentele de guvernanță corporativă, cum se îngrijesc de mediu și cum își planifică creșterea pe termen lung. Vrem să cunoaștem nu doar unde stau bine, ci și unde se pot îmbunătăți. Vrem să oferim soluții personalizate, care să răspundă nevoilor unice ale fiecărei companii, ajutându-le să prospere și să contribuie și mai mult la bunăstarea noastră comună.
Pentru mine, acest demers este despre construirea unui parteneriat bazat pe transparență și încredere cu fiecare companie din portofoliul nostru. Vrem să lucrăm mână în mână cu toți cei implicați – de la conducerea companiilor, până la autoritățile care le supraveghează, comunitățile locale și partenerii sociali. Scopul este de a deschide canale de comunicare, de a încuraja un dialog deschis și de a co-crea un viitor în care fiecare companie de stat nu doar că supraviețuiește, ci și înflorește.
La finalul zilei, ceea ce rezultă din acest proces va fi folosit ca un far călăuzitor pentru acțiunile noastre în următorii ani. Vrem să ne asigurăm că fiecare pas pe care îl facem este unul bine gândit și că fiecare intervenție pe care o propunem aduce cu adevărat valoare adăugată. Pentru mine, acesta nu este doar un angajament profesional; este o promisiune personală că voi face tot ce îmi stă în putere pentru a susține creșterea durabilă și responsabilă a companiilor de stat din România.
Câte companii sunt în portofoliul AMEPIP? Câţi salariaţi are AMEPIP?
Mihai Precup: AMEPIP monitorizează 7% din economia României, care include 216 companii deținute direct de Guvernul României și aproximativ 1200 de companii deținute de autoritățile publice locale. De la furnizarea de energie și până la transport și infrastructură, aceste companii sunt coloana vertebrală a vieții noastre de zi cu zi. Fiecare dintre ele joacă un rol unic în a face România un loc mai bun.
În ce privește structura internă a AMEPIP, echipa noastră – în acest moment suntem 33 de oameni. Suntem puțini, dar suntem hotărâți și pasionați. Fiecare dintre noi vine la muncă gata să dea tot ce are mai bun pentru a face diferența. Dar, să fiu sincer, avem nevoie de mai mulți oameni ca să putem ține pasul cu tot ceea ce ne propunem să facem. De aceea, planul de a ne extinde până la 90 de oameni nu este doar o dorință, ci o necesitate. Mai mulți colegi înseamnă mai multe mâini la bord pentru a naviga prin provocările complexe ale gestionării acestor companii.
Și ceva ce țin neapărat să subliniez – punerea în mișcare a AMEPIP este un moment cheie în Planul Național de Redresare și Reziliență. Este ca și cum am avea cheia care deschide ușa către miliarde de euro, bani care ne stau la dispoziție pentru a investi în viitorul României. Acest lucru nu numai că subliniază rolul strategic al agenției pe care o conduc, dar îmi aduce aminte și de responsabilitatea enormă pe care o avem de a asigura succesul PNRR și de a contribui la o dezvoltare economică durabilă a țării noastre. E o provocare, da, dar și o oportunitate extraordinară de a ne lăsa amprenta pe harta progresului României.
Intentionaţi să demaraţi procedura de numire pe OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice la toate companiile din portofoliu?
Mihai Precup: Cu siguranță! Demararea procedurii de numire conform OUG 109/2011 reprezintă o prioritate absolută pentru AMEPIP. Este esențial să înțelegem că guvernanța corporativă nu este doar un set de reguli birocratice, ci un mecanism vital care asigură eficiența, transparența și responsabilitatea în administrarea companiilor de stat. Viziunea noastră este clară: dorim să aducem un suflu nou în modul în care sunt conduse aceste entități, punând accent pe profesionalism, integritate și performanță.
Prin aplicarea OUG 109/2011, urmărim să stabilim un cadru solid care să faciliteze selectarea unor consilii de administrație competente, capabile să ghideze companiile de stat către obiectivele lor strategice, în beneficiul economiei și al societății în ansamblu. Este un proces amplu, ce implică o analiză minuțioasă și o abordare meticuloasă, pentru a asigura că fiecare companie din portofoliul nostru este condusă de echipe de conducere cu adevărat dedicate și calificate.
Vom acționa în concordanță cu cele mai bune practici internaționale și cu recomandările partenerilor noștri de dezvoltare, inclusiv ale OCDE. Scopul nostru este de a transforma companiile de stat în modele de eficiență și transparență, care să contribuie activ la dezvoltarea economică a României. Este un demers complex, dar sunt ferm convins că, prin dialog deschis, colaborare și angajament, vom reuși să implementăm guvernanța corporativă la nivelul tuturor companiilor din portofoliu, creând un mediu de afaceri robust, care să atragă investiții și să genereze creștere sustenabilă.
Acest efort de reformă nu este doar un angajament față de principiile bunei guvernanțe; este, mai presus de toate, un angajament față de cetățenii României, care merită servicii publice eficiente și companii de stat care să funcționeze în mod transparent și responsabil. Este un parcurs pe care îl abordăm cu seriozitate și dedicare, conștienți de importanța sa strategică pentru viitorul economic al țării noastre.
Care vor fi responsabilitățile AMEPIP în ceea ce privește companiile din portofoliu?
Mihai Precup: Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) are o serie de responsabilități importante în ceea ce privește companiile din portofoliul său, care pot fi rezumate în următoarele puncte principale:
Reglementare: AMEPIP este responsabilă pentru elaborarea cadrului normativ și instituțional în domeniile sale de responsabilitate, asigurând astfel un cadru corespunzător pentru guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.
Strategie: Agenția elaborează strategii și politici guvernamentale în domeniile sale de activitate, inclusiv propriile strategii și politici, în coordonare cu politica Guvernului.
Monitorizare și control: AMEPIP monitorizează și controlează implementarea și respectarea cerințelor de guvernanță corporativă prevăzute în legislația în vigoare de către autoritățile publice tutelare și de către întreprinderile publice.
Administrare a proprietății statului: Agenția asigură administrarea proprietății publice și private a statului, având un rol esențial în gestionarea eficientă a activelor statului.
Avizare a Indicatorilor-cheie de performanță: Agenția are responsabilitatea de a aviza indicatorii-cheie de performanță ai întreprinderilor publice, contribuind astfel la evaluarea și îmbunătățirea performanței acestora.
Sprijin tehnic și îndrumare: AMEPIP oferă sprijin tehnic și îndrumare autorităților publice tutelare și întreprinderilor publice privind implementarea regulilor de guvernanță corporativă.
În plus, AMEPIP joacă un rol crucial în stabilirea politicii de guvernanță corporativă, coordonarea implementării regulilor în domeniu, monitorizarea și evaluarea respectării acestora, și aplicarea sancțiunilor pentru abaterile identificate.
Potrivit legii, AMEPIP va monitoriza, evalua, controla şi publica raportarea periodică a indicatorilor de performanţă ai companiilor din portofoliu. Cum veți face efectiv acest lucru? Anual?
Mihai Precup: Ne propunem să implementăm un proces riguros și transparent de raportare, care va reflecta atât progresul cât și zonele ce necesită îmbunătățiri. Acest proces va fi efectuat în mod regulat, cu scopul de a asigura o evaluare comprehensivă și dinamică a performanței fiecărei companii.
În privința frecvenței rapoartelor, intenționăm să adoptăm o abordare care să ne permită să răspundem în mod eficient atât nevoilor de informare ale părților interesate, cât și cerințelor de flexibilitate și adaptabilitate ale companiilor din portofoliu. Acest lucru înseamnă că, pe lângă rapoartele anuale, care oferă o imagine de ansamblu asupra performanței și evoluției pe termen lung, vom evalua posibilitatea de a introduce și rapoarte periodice (semestriale sau trimestriale) pentru a monitoriza progresele și a interveni prompt în cazul unor deviații de la obiectivele stabilite.
Monitorizarea și evaluarea performanței vor include atât indicatori financiari, cât și nefinanciari, pentru a oferi o imagine completă asupra sănătății și eficienței companiilor din portofoliu. Vom acorda o atenție deosebită implementării principiilor de guvernanță corporativă și vom lucra îndeaproape cu consiliile de administrație pentru a asigura că toate companiile respectă standardele înalte pe care le promovăm.
Transparența și responsabilitatea vor fi pilonii centrali ai demersului nostru. Prin urmare, rezultatele evaluărilor și progresul fiecărei companii vor fi făcute publice, pentru a asigura o comunicare deschisă și onestă cu cetățenii și toate părțile interesate. Aceasta nu doar că va crește gradul de încredere în gestionarea companiilor de stat, dar va contribui și la crearea unui mediu propice pentru investiții și dezvoltare economică.
În concluzie, AMEPIP își asumă un rol activ și angajat în monitorizarea și evaluarea companiilor de stat, prin implementarea unor procese de raportare periodice, adaptate nevoilor și obiectivelor specifice ale fiecărei companii și ale economiei românești în ansamblu. Este un demers ambițios, dar sunt convins că, prin eforturi comune și angajament, vom reuși să aducem un plus de valoare sectorului de întreprinderi publice din România.
AMEPIP va aplica sancţiuni pentru întreprinderile de stat care nu respectă indicatorii-cheie de performanţă, potrivit legii. Ce fel de sancțiuni veți aplica? Cât de mari?
Mihai Precup: În cadrul eforturilor noastre continue de a promova și asigura o guvernanță corporativă de înaltă calitate în rândul întreprinderilor de stat, aplicarea sancțiunilor pentru nerespectarea cerințelor legale și a standardelor de performanță reprezintă un instrument crucial. Este imperativ să înțelegem că sancțiunile nu sunt doar măsuri punitive, ci mai degrabă un mecanism de a încuraja conformitatea, responsabilitatea și îmbunătățirea continuă.
AMEPIP este învestită cu autoritatea de a monitoriza îndeaproape activitățile întreprinderilor publice și de a evalua conformitatea acestora cu principiile de guvernanță corporativă stabilite. În cazul în care se identifică abateri sau nerespectarea indicatorilor-cheie de performanță, agenția noastră este pregătită să intervină prompt, aplicând un spectru variat de sancțiuni, de la avertismente și amenzi, până la recomandări specifice pentru remedierea situațiilor constatate.
De asemenea, este important să menționăm că procesul de aplicare a sancțiunilor este unul transparent și echitabil, bazat pe o evaluare obiectivă și detaliată a circumstanțelor fiecărei situații în parte. Sancțiunile sunt stabilite în așa fel încât să reflecte adecvat gravitatea abaterilor și să servească drept un stimulent puternic pentru îmbunătățirea guvernanței și performanței.
În plus, AMEPIP își propune să lucreze îndeaproape cu companiile de stat pentru a le sprijini în procesul de aliniere la standardele cerute, oferind îndrumări, asistență tehnică și resurse care să faciliteze implementarea eficientă a măsurilor de conformitate și îmbunătățire. Aceasta abordare colaborativă subliniază angajamentul nostru de a contribui la dezvoltarea sustenabilă și la creșterea competitivității sectorului public.
Guvernul s-a angajat în cadrul PNRR să listeze încă trei companii de stat în anii următori. Care sunt cele 3 companii?
Mihai Precup: Guvernul României s-a angajat în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) să listeze la bursă încă trei companii de stat până în 2026, în special din sectorul energiei și transporturilor.
Această inițiativă este un pas important în direcția creșterii transparenței, îmbunătățirii guvernanței corporative și a eficienței economice în sectorul deținut de stat, în special în domeniile cheie ale energiei și transporturilor.
Trebuie să menționez că, în momentul actual, procesul de identificare a companiilor specifice care vor fi listate este în curs de desfășurare. Angajamentul nostru este de a selecta acele entități care nu numai că sunt pregătite pentru o astfel de tranziție, dar care, prin listarea lor, pot aduce cel mai mare beneficiu economiei românești, sectorului energetic, infrastructurii de transport și, nu în ultimul rând, investitorilor și publicului larg.
Este esențial să subliniez că această decizie va fi luată urmând o analiză atentă și consultări ample cu toți actorii relevanți, inclusiv cu partenerii noștri internaționali și cu piața de capital. Scopul este de a asigura că listarea va fi realizată într-un mod care reflectă cel mai bine interesele strategice ale României și contribuie la obiectivele de dezvoltare durabilă.
Vom lucra îndeaproape cu companiile selectate pentru a le pregăti pentru listare, oferindu-le suportul necesar pentru a îndeplini toate criteriile și standardele impuse de piața de capital.
Așadar, deși în acest moment nu pot specifica exact care vor fi cele trei companii, pot asigura că acest proces este tratat cu seriozitatea și atenția cuvenită, având ca obiectiv final creșterea competitivității economiei românești și consolidarea încrederii în sectorul public. Este un angajament pe care îl luăm foarte în serios și care, sunt convins, va aduce beneficii semnificative pentru toți românii.
Care este stadiul aderării României la OCDE?
Mihai Precup: Stadiul aderării României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) reflectă un progres semnificativ și un angajament ferm din partea Guvernului României. La 25 iulie 2022, România a primit invitația oficială de a începe procesul de aderare la OCDE, marcând un pas crucial în integrarea sa în cadrul acestei organizații prestigioase. Această etapă reprezintă recunoașterea eforturilor țării de a-și alinia politicile și practicile la standardele internaționale în domenii cheie precum guvernanța corporativă, mediul de afaceri și dezvoltarea economică.
În contextul acestui proces, România a depus o serie de documente și rapoarte detaliate care evidențiază reformele implementate și planurile de acțiune pentru alinierea la recomandările OCDE. Aceste eforturi sunt menite să asigure conformitatea cu cele mai bune practici internaționale și să faciliteze dialogul constructiv cu organismele OCDE pentru identificarea și abordarea oricăror aspecte remanente.
De asemenea, aderarea la OCDE necesită un angajament continuu pentru reforme structurale, îmbunătățirea guvernanței publice și private, și promovarea unui mediu economic transparent și competitiv. În acest sens, guvernul român lucrează la consolidarea cadrului legislativ și instituțional în conformitate cu orientările OCDE, pentru a sprijini dezvoltarea durabilă și a stimula investițiile.
Procesul de aderare este complex și necesită timp, implicând evaluări riguroase și adaptări legislative și administrative. România este angajată să parcurgă toate etapele necesare și să colaboreze strâns cu OCDE pentru a îndeplini criteriile de aderare, având ca obiectiv finalizarea acestui proces într-un mod eficient și la timp, subliniind determinarea țării de a se alinia la cele mai înalte standarde internaționale și de a contribui activ la obiectivele și valorile OCDE.
Modelul de finanțare al AMEPIP prevede un procent de până la 0,1% din cifra de afaceri a companiilor supravegheate. La cât se ridică bugetul AMEPIP pe an?
Mihai Precup: Legea prevede încasarea a 0,1% din veniturile totale ale întreprinderilor publice, conform Art. 4^1, Alin 4 din OUG Nr. 109/2011 cu modificările și completările ulterioare. AMEPIP se află în curs de fundamentare a unui procent, procent care va fi mai mic de 0,1% din veniturile totale ale întreprinderilor publice, iar intenția noastră este să-l păstrăm, nu să-l modificăm după un an. Valoarea procentului va fi comunicată după aprobarea situațiilor financiare ale întreprinderilor publice, în a doua jumătate a acestui an.
În ceea ce privește estimarea bugetului AMEPIP vom porni de la analiza că întreprinderile publice generează aproximativ 7% din PIB-ul României.
Cum comentaţi informaţiile din presă potrivit cărora Comisia Europeană a cerut verificări privind selecţia conducerii la AMEPIP?
Mihai Precup: Anul trecut a fost un an istoric în ceea ce privește guvernanța corporativă a întreprinderilor publice în România. În acest demers, am beneficiat de asistența OCDE și de suportul Comisiei Europene, pentru că atât modificările legislative, cât și înființarea AMEPIP sunt un jalon în PNRR. Comisia Europeană a participat în mod direct la supravegherea înființării AMEPIP, la avizarea profilelor candidaților, atât pentru președinte cât și pentru vicepreședinți, cât și în ceea ce privește monitorizarea procedurii de selecție.
Astfel, Guvernul României a fost transparent și a oferit toate informațiile cu privire la candidați, la profile și procedura de selecție în sine.