Guvernul a aliniat legislația privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice la cerințele Comisiei Europene și în acord cu necesitatea implementării unui cadru clar și transparent pentru selecția și mandatul administratorilor acestor entități.
Noile reglementări adoptate prin Ordonanța de Urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 187/2023 urmăresc creșterea transparenței și reducerea dependenței întreprinderilor publice de subvențiile bugetare.
Aceste reglementări au fost finalizate în cadrul dialogului între Secretariatul General al Guvernului, Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice și reprezentanții Comisiei Europene.
Cele mai relevante modificări aduse prin Ordonanța de Urgență adoptată de Guvern:
- Pentru asigurarea transparenței, a competiției libere și a asumării răspunderii publice, au fost stabilite criterii de selecție mai clare, mai riguroase, inclusiv prin impunerea verificării conflictelor de interese. Astfel, membrii comisiilor de selecție și nominalizare nu se pot afla în raporturi juridice de coordonare sau subordonare ierarhică cu candidații înscriși la procedura de selecție și nominalizare. Dacă există astfel de situații, conducătorul autorității publice tutelare va dispune înlocuirea membrilor aflați în incompatibilitate.
- Pentru creșterea profesionalizării managementului, a fost introdusă reglementarea expresă privind absolvirea studiilor superioare cu diplomă de licență, atât pentru conducătorii AMEPIP, cât și pentru membrii consiliilor de administrație și de supraveghere.
Preşedintele şi vicepreşedinţii AMEPIP trebuie să aibă cel puțin diplomă de licență şi minimum 10 ani de experienţă profesională în domeniul economic sau financiar, de management sau juridic, dintre care cel puţin 7 ani în funcţii de conducere executivă în companii sau în funcţii de conducere în administraţia publică, unde au exercitat atribuţii de conducere sau supraveghere asupra unor întreprinderi publice.
În cazul membrilor consiliilor de administraţie și de supraveghere, aceștia trebuie să aibă studii superioare finalizate cel puțin cu diplomă de licență şi experienţă în domeniul ştiinţelor inginereşti, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al respectivei întreprinderi publice de minim 7 ani.
- O altă modificare relevantă – membrii consiliului de administrație nu vor putea cumula calitatea de membru cu cea de salariat al întreprinderii publice. Dacă administratorii sunt desemnați dintre salariații întreprinderii publice, contractul individual de muncă va fi suspendat pe perioada mandatului.
De asemenea, în situația încetării mandatului unui membru în consiliul de administrație (CA) sau consiliul de supraveghere (CS), membru al directoratului ori director, procedura de selecție se va desfășura cu respectarea prevederilor legale în vigoare la data încetării mandatului. La regiile autonome și întreprinderi publice-societăți, în cazul candidaților pentru alegerea membrilor CA și CS cu același punctaj, se acordă prioritate candidatului aparținând genului subreprezentat. Iar în măsura în care nu este afectat clasamentul, cel puțin o treime din totalul administratorilor aparțin genului subreprezentat.
Actul normativ mai reglementează expres faptul că prerogativa numirii directorilor provizorii revine Consiliului de Administrație sau Consiliului de Supraveghere, iar dispozițiile referitoare la durata mandatului și sancțiunile contravenționale aplicabile administratorilor provizorii se vor aplica și în cazul directorilor provizorii.
- Pentru a crește performanța managerială, sunt aduse modificări și cu privire la modul de calcul al remunerației directoratului. Astfel, la fel ca în cazul membrilor consiliilor de administrație sau consiliilor de supraveghere, și în cazul directoratului remunerația va fi formată dintr-o indemnizație fixă lunară și o indemnizație variabilă, stabilită în funcție de performanța managerială. Componenta variabilă a remuneraţiei va fi revizuită anual, în funcţie de nivelul de realizare a obiectivelor cuprinse în planul de administrare şi de gradul de îndeplinire a indicatorilor-cheie de performanţă aprobaţi de adunarea generală a acţionarilor. Acești indicatori vor fi cuprinși în contractul de mandat.