Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) se organizează și funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, prin Secretariatul General al Guvernului.

Funcții:

  1. de reglementare, prin care se asigură elaborarea cadrului normativ și instituțional din domeniile sale de responsabilitate;
  2. de strategie, prin care se asigură elaborarea strategiilor și politicilor Guvernului în domeniile sale de activitate, precum și a propriilor strategii și politici, coordonate cu politica Guvernului;
  3. de monitorizare și control al implementării si respectării cerințelor de guvernanță corporativă prevăzute în legislația în vigoare de către autoritățile publice tutelare și de către întreprinderile publice;
  4. de administrare a proprietății statului, prin care se asigură administrarea proprietății publice și private a statului;
  5. de avizare a indicatorilor-cheie de performanță ai întreprinderilor publice;
  6. de sprijin tehnic și îndrumare a autorităților publice tutelare și întreprinderilor publice privind implementarea regulilor de guvernanță corporativă.

Rol:

AMEPIP are rolul de a stabili politica de guvernanță corporativă, de a coordona implementarea regulilor în domeniu la nivelul autorităților publice tutelare, de a le monitoriza și evalua, respectiv de a aplica sancțiuni pentru abaterile identificate.

Atribuții principale:

  1. inițierea, prin Secretariatul General al Guvernului, a proiectelor de acte normative în domeniul guvernanței corporative a întreprinderilor publice și avizarea proiectelor de acte normative cu incidență în domeniul său de competență;
  2. elaborarea și implementarea de reglementări, aprobate prin ordin al președintelui AMEPIP, în scopul aplicării principiilor de guvernanță corporativă;
  3. elaborarea sau modificarea, cu consultarea ministerelor de resort, a politicii de proprietate a statului și transmiterea către Guvern, în vederea aprobării, prin hotărâre;
  4. monitorizarea și evaluarea implementării principiilor de guvernanță corporativă de către autoritățile publice tutelare și întreprinderile publice, în concordanță cu prevederile legale aplicabile și cele mai bune practici internaționale în materie, respectiv notificarea imediată a autorității publice tutelare responsabile sau a întreprinderii publice, în cazul unor încălcări, cu propuneri de remediere;
  5. participarea la procedura de selecție pentru numirea administratorilor de întreprinderi publice de la nivel central, prin reprezentanții săi în comisia de nominalizare și selectie;
  6. organizarea procedurilor de selecție a expertului independent, membru în comisia de selecție și nominalizare, în cazul întreprinderilor publice la nivel central, cu respectarea prevederilor legale privind achizițiile publice;
  7. publicarea listei administratorilor de întreprinderi publice și a listei directorilor în funcție, pe pagina de internet, pe baza datelor transmise de autoritățile publice tutelare;
  8. monitorizarea implementării politicii de remunerare în conformitate cu principiile de remunerare a membrilor consiliului de administrație/supraveghere/directori/directorat al întreprinderilor publice, precum și a politicii de dividende pentru întreprinderile publice;
  9. sprijinirea, îndrumarea și acordarea de consultanță pe probleme de guvernanță corporativă, la solicitarea autorităților publice tutelare sau a întreprinderilor publice;
  10. furnizarea de recomandări întreprinderilor publice și autorităților publice tutelare, la solicitarea acestora;
  11. monitorizarea obiectivelor și a strategiilor întreprinderilor publice;
  12. colectarea, monitorizarea și publicarea pe pagina proprie de internet a rezultatelor de performanță financiară și nefinanciară a întreprinderilor publice, pe baza indicatorilor de performanță furnizați de întreprinderile publice, incluși în tabloul de bord;
  13. monitorizarea performanței întreprinderilor publice pe baza evaluării indicatorilor de performanță, realizată de autoritățile publice tutelare;
  14. elaborarea de informări privind performanța întreprinderilor publice și transmiterea acestora Guvernului și, respectiv, Parlamentului, precum și aducerea la cunoștința publicului prin publicarea pe pagina de internet;
  15. monitorizarea respectării cadrului legal în materie de integritate, a aplicării planurilor de integritate elaborate de întreprinderile publice și a implementării Strategiei Naționale Anticorupție 2021-2025;
  16. aplicarea de sancțiuni autorităților publice tutelare, întreprinderilor publice, persoanelor fizice responsabile și publicarea acestora pe pagina de internet;
  17. încasarea de tarife, cote și alte taxe administrative pentru serviciile prestate, conform legislației secundare;
  18. organizarea de programe de formare pentru personalul autorităților publice tutelare, întreprinderilor publice, administratori, directori, precum și alte persoane interesate, pe teme de guvernanță corporativă;
  19. verificarea respectării de către autoritățile publice tutelare a obligației de a asigura o separare clară între funcția de proprietate și funcția de reglementare prin organizarea distinctă a departamentelor de guvernanță corporativă, respectiv de reglementare, și aplicarea de sancțiuni în cazul unor încălcări.

Sediul Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice este in municipiul București, str. General Ion Emanoil Florescu nr. 1, sectorul 3,

  • Organizarea și funcționarea Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice sunt stabilite de către Hotărârea Guvernului nr. 617/2023 privind organizarea si funcționarea Agenției pentru Monitorizarea si Evaluarea Performantelor Întreprinderilor Publice.
  • AMEPIP este condusă de un președinte și de doi vicepreședinți, numiți prin decizie a prim-ministrului, la propunerea secretarului general al Guvernului.

În exercitarea atribuțiilor sale, președintele AMEPIP emite ordine, avize și decizii.

ro_RORO
Sari la conținut